TOP

Om phishing og falske beskeder

Vi er opmærksomme på, at en del af vores brugere har modtaget spam i løbet af de seneste måneder, som ser ud til at komme fra GulogGratis.dk. Vi vil gerne understrege, at vi ikke er afsender på disse mails, samt at vi gør hvad vi kan i forsøget på at komme det til livs. I denne artikel kan du blive klogere på, hvad phishing og de falske mails går ud på. 

 

Hvad er phishing?

Der er tale om svindlere, som forsøger at franarre dig fortrolige oplysninger; det kan være oplysningerne til dit betalingskort, CPR.nr. eller dit NemID. Ved første øjekast, så ser beskeden ud til at komme fra f.eks. GulogGratis, men det er ikke tilfældet.

 

Hvordan opdager jeg phishing?

  • Afsenderen: Du skal tage et nærmere kig på afsenderen. Det navn, der står på mailen kan se ganske legitimt ud, men hvis du tager et kig på afsenderadressen, så afslører den oftest, at der er tale om en anden afsender.
    • Der er også mulighed for, at et domæne kan blive misbrugt – det er det, der er tilfældet med GulogGratis. Afsender ser ved første øjekast ud til at være f.eks. “Omdelingscenter”, men den mailadresse, som gemmer sig bagved tilhører et andet firma, f.eks. GulogGratis – men det er ikke den virksomhed, som udsender disse falske mails.
  • Links: Linksenes formål er at sende dig videre til forfalskede hjemmesider. Linket kan se ægte ud, men holder du musen henover, så kan du se den faktiske hjemmeside. Nogle er begyndt at bruge linkforkortelser (eks. bit.ly og tinyurl) – hvis du ser det i de beskeder, du modtager, så skal du kun klikke på dem, hvis du er sikker på, at det er den rigtige afsender.
  • Sprog: Selvom det er blevet bedre, så hold stadig øje med, om der er stavefejl og sætninger, som ikke giver mening. Det giver dig et godt fingerpeg.
  • Tidsfrister: Hvis der indgår tidsfrister – oftest indenfor 24-48 timer – så skal du ikke reagere på det. Der vil ofte stå, at det vil have en form for konsekvens, hvis ikke du reagerer inden for tidsrammen. Der er også tilfælde, hvor du f.eks. bliver bedt om at betale et beløb for at få udleveret din pakke: Her er der også tale om svindel.
  • Virksomheder vil normalt aldrig kontakte dig med en neutral mail eller SMS, hvis der opstår problemer.
    • Kontakt evt. den virksomhed, som står som afsender. På den måde kan du få be- eller afkræftet, om de rent faktisk er afsenderen – og så hjælper du dem samtidig med at opdage, hvis de bliver misbrugt af svindlere. Det er dog vigtigt, at du ikke kontakter dem via den (muligvis) falske besked. Find i stedet selv frem til kontaktoplysningerne.

 

Hvad skal jeg gøre?

  • Lad være med at klikke på links i falske mails/phishing-mails. Du kan risikere, at der – uden du er klar over det – bliver installeret et program på din computer, som indsamler dine adgangskoder m.m. Husk desuden, at du aldrig skal indtaste dine personlige oplysninger, når du ikke er sikker på modtageren. Hvis du er i tvivl, så kan du lave en Google-søgning for at se, om andre har sendt en advarsel ud.
  • Er du kommet til at udfylde oplysningerne, så skal du straks spærre de berørte konti – hold desuden øje med, om der forsvinder penge fra dine konti i de følgende dage.
  • Hvis du får klikket på et link, som du ikke skulle, så frakobl straks computeren fra internettet for at minimere skaden. Hvis ikke du kan ordne det selv, så søg hjælp til at rense din computer for skadelige vira eller software.

 Hvis du oplever, at dine oplysninger bliver misbrugt, så kan du anmelde det til politiet.