TOP

Hvorfor skal jeg bekræfte mit køb to gange?

Hvis du har foretaget online køb i løbet af september, så er du højst sandsynligt stødt på, at du har skullet bekræfte dit køb to gange – også steder, hvor du har været vant til kun at skulle bekræfte én gang. Her kan du læse mere om, hvorfor det er tilfældet.

Der er trådt et nyt EU-direktiv i kraft, PSD2 (forkortelse for ‘Payment Service Directive’), hvilket påvirker både betalingstjenesterne og deres udbydere. Det er din bank, som bestemmer hvornår og hvordan i betalingstransaktionen det nye godkendelsestrin vises; dvs. at de enkelte webshops ikke bestemmer hvordan eller hvornår, du skal godkende dit køb.

Det nye tiltag er et skridt på vejen for at sikre dig, som forbruger, endnu bedre. Det vil bl.a. blive lettere at bevise, at det anvendte betalingskort vitterligt er dit.

Der findes tre forskellige typer godkendelser:

– “Noget man ved”. (En adgangskode, pinkode eller svaret på et hemmeligt/personligt spørgsmål)

– “Noget man har”. (Eks. din smartphone eller dit smartwatch)

– “Noget man er”. (Dit fingeraftryk, ansigtssignatur eller øjenscanning)

 

 

Ved betaling kommer du til at benytte to forskellige godkendelsestyper. For at gøre det mindre besværligt for dig som forbruger, så er der tilfælde, hvor du ikke vil støde på to-trins-godkendelsen:

– Der er på nuværende tidspunkt ikke ekstra godkendelse på småbeløb (køb under 30€/ca. 225 kr)

– Tilbagevendende betalinger, eks. månedlig betaling til streamingtjenester, hører ikke under PSD2

– I nogle tilfælde, vil du kunne registrere dig på en “hvidliste” hos webshoppen, med det står du inde for, at der er tale om en pålidelig webshop – dette er dog kun muligt, hvis din kortudsteder tilbyder det og også mener, at der er tale om en pålidelig webshop

 

Hvis du vil vide mere om de forskellige procedurer, så skal du rette henvendelse til din bank, som også kan informere dig om, hvilken procedure de har valgt at benytte.