Guide: Køb din første motorcykel brugt
Hvad skal jeg være opmærksom på ved en brugt MC?
Tjek om motorcyklen har været skadet: Hvis cyklen har været skadet, betyder det ofte, at dens køreegenskaber er blevet forringede. Det er dog ikke altid, at det er til at se, om det er en skadet MC, du kigger på – stellet kan godt være skævt, selvom (nogle af) skaderne er blevet udbedret. Hvis du selv vil tjekke, om stellet er skævt, kan du sætte motorcyklen på centralstøttebenet og pege forhjulet ligeud. Dækkene skal være parallelle, så hvis baghjulet samtidig peger ligeud, er stellet ikke skævt. Hvis det derimod viser sig at være skævt, så kan du forhandle prisen ned.
Tjek de hyppigste sliddele: Tjek altid standen på dæk og bremser! De primære sliddele kan være med til at fortælle dig, om MC’en har kørt længere end sælger har oplyst. Voldsomt og unormalt slid på bremserne skal du være opmærksom på, samt kontrollere, at dækmønsteret ikke er mindre end 1 mm.
Husk at prøvekøre! Når du prøvekører inden køb, får du også mulighed for at høre, hvordan motoren er blevet passet. Spørg desuden sælger om, hvor meget olie den bruger – den bør nemlig ikke bruge mere end maks. 1 liter pr. 1000 km.
Tjek om den lækker olie: Hvis der er en utæthed, så vil du kunne se den – selvom sælger skulle have tørret op – da støv vil hæfte til oliefilmen. Det er særligt forgaflen, du skal tage et kig på.
Om importerede motorcykler: Du bør være opmærksom, hvis du støder på en motorcykel, som er importeret i 2007, 2008 eller 2009. I den periode kunne man få billige motorcykler i udlandet, men de er vanskelige at holde – det er nemlig svært at opstøve reservedele til dem i Danmark.
Du bør slå nummerpladen op så du kan se, om der er restgæld, om den er meldt stjålet, samt anden relevant information.