TOP

Black Friday i Corona’ens tegn

GLS håber på tidlig julegaveindkøb og opfordrer til tålmodighed i forhold til situationen omkring Corona i den kommende højsæson.

Siden marts 2020 har udviklingen indenfor pakkedistribution taget et stort spring – med kraftigt stigende vækstrater til følge. Under den totale nedlukning af store dele af det danske samfund, hvor mange danskere var sendt til hjemmearbejdspladsen, steg pakkemængden hos GLS markant – svarende til 2-3 års udvikling på bare 3 måneder.

Efter sommerferien og på vej ind i efteråret ligger mængderne fortsat 20-25% over sidste år på samme tid. En vækst som også har været udfordret af tiltag for at mindske smitterisikoen i samfundet. Medarbejdere, der arbejder opdelt i celler og langt mere adskilt end tidligere. Levering af pakker til privatadresser er steget voldsomt med tilhørende længere afstand mellem stop og færre pakker pr. stop. For igen at mindske smitterisikoen er nye procedurer og kontaktfri overdragelse og kvittering for modtagelse af pakker blevet indført.

 

Hvordan bliver mængden af pakker i efteråret?

Lige nu ser GLS ind i efteråret og distributionsbranchens højsæson med Black Friday efterfulgt af julehandlen, og prøver at danne sig et overblik over mulige scenarier for, hvor store pakkemængder, de skal forvente.

Hvor meget vil danskerne handle på nettet i år i forhold til 2019? Hvor stor påvirkning vil Corona få? Hvor stor bliver Black Friday i fysiske butikker i forhold til tidligere? Hvor stor kapacitet har det været muligt at opbygge i branchen på den korte tid siden marts 2020?

Der er ingen tvivl om, at Black Friday vil forløbe meget anderledes end tidligere år i de fysiske butikker. Et udsalg af denne størrelse kan ikke spredes ud over det antal dage, der er nødvendigt for at undgå for mange kunder i butikkerne ad gangen. En stor del af julehandlen vil derfor foregå inden for hjemmets fire vægge med levering til døren eller til en PakkeShop i nærheden.

Hos GLS fortæller de interne prognoser, at de kan forvente en stigning i antallet af pakker i nærheden af en fordobling i forhold til 2019 fra Black Friday og frem til juleaften.

Det vil betyde, at der er behov for kontrolleret afvikling af pakkemængderne.

 

Hvad gør GLS med de mange pakker i den kommende tid?

”Vi forventer et stort pres på vores systemer, vores fysiske netværk, vores Distributionspartnere og chauffører. Samtidig regner vi med, at det vil være nødvendigt at fastholde – og måske øge – tiltag for at minimere smitterisikoen i alle led – herunder i alle vores PakkeShops med begrænset antal personer i butikken og god afstand i køen udenfor.” fortæller Karsten Klitmøller, General Manager for GLS Denmark.

I samarbejde med kunderne, altså afsenderne af pakkerne, vil det være nødvendigt at styre pakkemængderne ind i GLS’ netværk over en længere periode, samt forsøge at få pakkemodtagerne til at hente deres pakker i GLS’ PakkeShops – henover dagen og så hurtigt som muligt.

Med en begrænsning på antal samtidige kunder i butikken følger en naturlig reduktion i det antal pakker, der kan udleveres hen over dagen. Det vil betyde en større ophobning af pakker i systemet til levering efter Black Friday end forbrugerne har oplevet de senere år. GLS forventer en stigning i volumen på op til 300 % i dagene efter Black Friday i forhold en normal mandag/tirsdag.

”Forsat opdeling af vores ansatte i celler og afstandskrav i alle arbejdsprocesser nedsætter vores samlede kapacitet henover døgnet, og det vil få afgørende betydning for vores afvikling af dette års højsæson.” fortsætter Karsten Klitmøller.

Højsæsonen i slutningen af året er tiden, hvor den store finale skal afholdes, men specielt i år har GLS rustet sig mandskabsmæssigt massivt til opgaven. GLS har hen over året etableret 75 nye stillinger og siden marts 2020 oprustet med 20 % flere distributionsture på landsplan frem til oktober 2020.

 

Hvad med coronasmitte og GLS?

Indtil nu har GLS været forskånet for store smittetal i organisationen. Det er et direkte resultat af, at medarbejdere og chauffører har overholdt de besluttede tiltag og været yderst opmærksomme på de almindelige forholdsregler i samfundet. Dette står i skarp kontrast til, at vi dagligt er i kontakt med mere end 200.000 modtagere og afsendere. GLS håber selvsagt, at denne gode tendens fortsætter, men er bevidst om den risiko, der er og som alle i branchen har.

Såfremt GLS – eller andre i branchen – skulle opleve et større smitteudbrud lokalt, vil det betyde en reduktion af sorteringskapaciteten og dermed transport og udbringning af et mindre antal pakker end optimalt. Det er ens for alle i branchen og kan betyde store forsinkelser i leveringen og transporttiden op til jul.

Generelt er kapaciteten en overhængende risiko for hele branchen. ”Det er vores vurdering, at hele branchen har oplevet en tilsvarende stigning i pakkemængden, og at den generelle kapacitet i markedet derfor er under pres. Det vil være endnu mere kritisk, hvis en aktør rammes af driftsforstyrrende smitteudbrud,” siger Karsten Klitmøller.

Hvad kan den enkelte dansker gøre? Passe på hinanden, være tidligere ude med julegaveindkøbene, have tålmodighed ved forsinkelse og hente sin pakke så snart den ligger klar til udlevering – samt udvise forståelse for hele situationen og de medarbejdere og chauffører, der yder deres bedste for at få alle julegaverne frem i rette tid til at ligge under juletræet.

 

Husk at du, som altid, kan købe dine GLS-labels via Pakkepost.